dinsdag 4 juli 2017

'Archeologenhoed, afritsbroeken en zandkleurige kleding: een mooie archeologische sfeer!'

Na een verre reis terecht komen aan de Middellandse zee om daar te zoeken naar een beschaving die daar lang geleden heeft mogen vertoeven was zeker geen straf. Ik, Aletta Mes, heb hier aan deel mogen nemen in de zomer van 2016. Als ik in drie woorden mag beschrijven hoe deze reis was, zou ik zeggen: het was onvergetelijk!

Ik mocht bij mijn studie Ruimtelijke Ordening & Planologie een profileringsruimte invullen waarbij ik heb gekozen voor de Minor Archeologie. Hier heb ik geen seconde spijt van gehad. Het derde vak van de minor ‘Klassieke archeologie’ werd gegeven door Floris van de Eijnde. Als nieuwsgierige studenten kwamen we erachter dat hij elke zomer een paar studenten meenam naar Thorikos voor archeologisch onderzoek, dit lieten we ons geen twee keer zeggen. Een paar maanden later zaten we in Thorikos als student-vrijwilliger.

De opgravingen die daar eerder gedaan zijn, hebben zakken vol aan waardevolle of waardeloze scherven opgeleverd. Aan ons was het de taak om deze scherven uit te zoeken en te categoriseren. Dit deden we bij het Archeologisch museum van Lavrion. Scherven blijken veel informatie bij zich te hebben. Na een tijdje kun je onderscheiden of je de bovenkant, zijkant of onderkant van een scherf in handen hebt. Als je geluk hebt zit er een beschilderde scherf bij. Aan de scherf is ook te zien of het object met de hand gemaakt is of met een draaischijf. Niet altijd waren de scherven vanzelfsprekend. Wat stenen leken te zijn, bleek prehistorisch belangrijk materiaal te zijn. Al deze informatie geeft weer hoe mensen destijds in Thorikos aardewerk maakten en daarmee een stukje informatie over hoe zij leefden en wat ze in het dagelijks leven aan spullen gebruikten. Dit is belangrijk om meer te weten te komen over de ontwikkeling van de volkeren door de eeuwen heen.
Bij de campagne waren ook studenten uit Duitsland, Zweden en België aanwezig. Dit bracht een interessante campagne met zich mee. Door een Grieks-Duits studente kwam ik bijvoorbeeld terecht bij Epidaurus, het grootste theater van Griekenland.

Na het werk in het museum gingen we verder met onderzoek in de Middellandse zee, waar we scherven konden opduiken en fundamenten van gebouwen in de zee konden ontdekken.
Een campagne brengt ook een mooie archeologische sfeer met zich mee, hierbij ontbraken de archeologenhoed, afritsbroeken en zandkleurige kleding zeker niet. Deze sfeer is bij mij blijven hangen en heeft mijn interesse voor archeologie verder aangewakkerd. Hierdoor probeer ik zo veel mogelijk kansen aan te grijpen als het gaat om archeologisch onderzoek in Nederland en in het buitenland. Zo wil ik in de toekomst op zoek naar het verleden!

~Aletta

Geen opmerkingen:

Een reactie posten