donderdag 18 mei 2017

'Thorikos brengt mij dichter bij mensen uit de oudheid'

Vanaf jonge leeftijd ben ik al gefascineerd door geschiedenis en dan vooral de oudheid. Na mijn bachelor Geschiedenis ben ik dit jaar dan ook begonnen met de Research Master Ancient Studies aan de Universiteit van Utrecht. De oudheid is zo lang geleden dat veel mensen zich er bijna geen voorstelling van kunnen maken, maar dit is juist wat ik zo interessant vind aan deze periode. Ik wil graag meer weten over religieuze aspecten en hoe mensen hun dagelijkse leven leidden. Archeologisch materiaal is een belangrijke bron voor dit soort vraagstukken, mede omdat geschreven bronnen ons weinig vertellen over het dagelijks leven en over mensen die niet tot de elite behoorden. Hierdoor is het Thorikos Project een belangrijke plaats voor mij om ervaring op te doen en met archeologisch materiaal te werken.

Vorig jaar mocht ik voor het eerst meewerken aan het project, het was in één woord fantastisch. De hoeveelheid kennis en de vaardigheden die ik daar heb opgedaan zijn van onschatbare waarde voor het vervolg van mijn opleiding. In Thorikos heb ik geleerd hoe je in ruïnes het verleden kunt zien, hoe je in een kleine scherf een voorwerp kunt herkennen en hoe kleisoorten te onderscheiden zijn. Door al het materiaal dat de afgelopen jaren gevonden is te helpen in kaart te brengen, draag ik bij aan de kennis die wij over Thorikos hebben. Thorikos is voor mij een bron van inspiratie voor nieuw onderzoek en de beleving zelf was geweldig. Zeg nu zelf: hoe gaaf is het als je na een dag hard werken op het strand zit en daar gewoon scherven uit de oudheid ziet liggen tussen de kiezelstenen?! Wat mij, echter, het meest gelukkig maakt binnen dit alles, is dat het project mij nog dichter bij het verleden brengt, dichter bij de mensen uit de oudheid over wie ik meer te weten wil komen en waar ik andere mensen graag over wil vertellen.

~Iris 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten